gary kasparov

thor
thor @thor
kasım 1985'de 22 yaşındayken anatoly karpov 'u yenerek en genç dünya şampiyonu olmuştur. hala günümüzün en kuvvetli oyuncusudur. 16 seneden fazla bir süre fide'nin yayınladığı rating listelerinde sürekli bir numara olmuştur.

13 yaşındayken fransa'daki 16 yaş altı dünya birinciliğinde üçüncülüğü paylaşarak ilk kez sscb dışındaki uluslararası turnuvalarda oynamaya başladı. bu 13 yaşındaki birinin sovyetler birliği'ni ilk kez yurt dışında, batı'da temsil etmesiydi.

garry 16 yaşına geldiğinde, ünü sovyetler birliği içinde ve dışında öyle yayıldı ki, artık girdiği her turnuvada odak noktası oluyordu. rusyadaki ismiyle "garik" sscb'de ve yurt dışında daha yaşlı ve tecrübeli oyuncuların önemli bir rakibi olarak görülüyordu.

1979 yılında, 16 yaşındayken ona 14 tane büyükustanın bulunduğu bir turnuvaya katılma şansını verdiler. henüz fide ratingi çıkarmamış olmasına rağmen turnuvayı açık farkla rahat olarak kazandı, ve kendini dünya şampiyonluğunun ciddi bir adayı olrak ilan etmiş oldu.

garry 21 yaşındayken, efsanevi sovyet oyuncu anotoly karpov'la dünya şampiyonluğu için maç yaptı. İki oyuncu da maç boyunca çok parlak şekilde oynadı, fakat 5 ay ve 48 oyundur süren maç beklenmedik bir şekilde bitti. dünya satranç federasyonu başkanı compomanes, maçın devamını galip oyuncu belirlenmeden iptal etti. bir sonraki yıl maç tekrar edildi, ve kasparov, karpov'u yenerek dünya şampiyonu oldu.

kasparov 1984'den 1990'a kadar karpov'la dört kez oynadı. karpov'un ünvanını muhafa etmesini sağlayan iptal edilen maçtan sonra, kasparov arka arkaya 3 maç kazandı. garry 1993 yılında ünvanını başarılı bir biçimde nigel short'a ve 1995 yılında da hintli oyuncu viswanathan anand'a katşı korudu.

kasparov, dünya çapındaki ünü sayesinde bilgisayar üreticilerinin de ilgi odağı olmuştu. bazı şirketler, teknolojinin ne kadar geliştiğini göstermek için onu yenebilecek bir bilgisayar geliştirmek istediler. ibm, deep blue (derin mavi) isimli bir bilgisayar yaparak kasparov ile bir maç ayarladı. 1996’da yapılan 6 setlik maçlar sonunda kasparov, deep blue’yu 4-2 yendi.

ibm sonraki yıla kadar deep blue’yu geliştirdi (deeper blue olarak da bilinmekle beraber resmi adı deep blue’dur). 3 dakikada 60 milyar hamleyi gözden geçirebilen bu bilgisayarla kasparov, 1997’de tekrar maç yaptı. yine 6 setten oluşan bu maç sonucunda deep blue kasparov’u 2.5 a karşı 3.5 puanla yenmeyi başardı. böylece insanlık tarihinde ilk kez bir bilgisayar, dünya satranç şampiyonunu yenmiş oldu. kasparov 2. oyunun 37.be4 hamlesinde deep blue’ya insanlar tarafından müdahale edilerek yardım edildiğini iddia etti. çünkü böyle bir durumda bir bilgisayarın 37.qb6 hamlesini yaparak bir piyon kazanma eğiliminde olması bekleniyordu ve bu beklentisi pek çok satranç otoritesi tarafından da onaylandı. fakat ibm bu iddiayı ve kasparov’un yeniden maç önerisini reddederek deep blue projesini sona erdirdi. bu nedenle ibm kendini bu durumda aklanmış gösterememiştir.

2000 yılında sovyet oyuncu vladimir kramnik 'e karşı yaptığı maçı beklenmedik bir şekilde kaybetti. bununla beraber hala uzmanlarca dünyanın en kuvvetli oyuncusu olarak görülmektedir. 1985 yılından itibaren 2001 yılına kadar fide'nin yayınladığı rating listelerinde hep bir numara olmuştur.

stil olarak kendisinin de söylediği gibi alekhine'i örnek almıştır. canlı ve insiyatifi almaya yönelik bir oyun tarzı vardır. ataklarında tal'inkilerden farklı olarak botvinnik anlayışının etkileri görülür.